'Achter alle ontwerpoplossingen schuilt een verhaal'

Bergen, 24 oktober 2017 07:42 | Door de redactie

Subtiel maar karaktervol kleurt hout drie woongebouwen in Bergen die als eenheid met hun parkachtige omgeving zijn ontworpen. Onderhoudsvrij Fraké Noir siert vele gevels; Amerikaans noten brengt binnen cachet. En het park kreeg een eigen houtarchitectuur: een knuppelbrug van cloeziana.

Niet alles is wat het lijkt bij project De Haaf in het Noord-Hollandse duindorp Bergen. Neem het terrein. Schijnbaar een oude duinvallei, waar de drie luxe woongebouwen zorgvuldig tegen hellingen zijn gevleid. Nee dus: dit landschap is speciaal aangelegd voor deze architectonische compositie.

Fraké Noir
Of zie de gebouwen zelf: op het eerste oog met stralend witte gevelvlakken, maar dichterbij ontdek je dat vele feitelijk van ruw zandkleurig cementpleister zijn, naast geveldelen met vergrijzend hout of natuursteen. Alhoewel: vergrijzend hout? Dit is FSC-gecertificeerd Fraké Noir, een houtproduct van Stellac Wood waarvoor de Afrikaanse hardhoutsoort limba thermisch is verduurzaamd en hier is behandeld met voorvergrijzend Sansin Woodsealer tegen ongelijke verkleuring. Zelfs de natuurstenen plint is schone schijn: de keien zijn gegoten betonstenen vol pigmenten.

Klei
Architect Reinald Bosman geeft het volmondig toe: achter alle ontwerpoplossingen schuilt wel een verhaal. Voorbeeld: bij de gevels ging het hem er in de eerste plaats om de uitstraling te creëren van natuurlijke materialen. Hij zag een compositie voor zich van drie tinten: cement, gemêleerd natuursteen, vergrijzend hout - als tegenwicht tegen de sneeuwwitte borstweringen en het vele glas die verder het beeld bepalen.

Intensief betrokken
Welnu: dat beoogde uiterlijk is er gekomen, maar wel met andere middelen dan hij oorspronkelijk dacht. Hij vertelt er gepassioneerd over, en laconiek. 'Het is ook heel wat anders dan wat ik vroeger jarenlang deed: miljoenensteden in China ontwerpen. Bij De Haaf stond ik voortdurend met mijn voeten in de klei, intensief betrokken bij het maken.'

Lees het complete artikel van Hilde de Haan uit Het Houtblad 6/2017