Nieuw hoofdkwartier voor McDonald’s

Chicago, Illinois (VS), 2 april 2019 10:15 | Nathan Strik

In Chicago heeft fastfoodbedrijf McDonald’s een nieuw hoofdkwartier in gebruik genomen. Naast werkruimtes voor bestaande medewerkers, bevat het gebouw ook een heuse ‘hamburgeruniversiteit’.

Het ontwerp voor de binnenkant van het nieuwe hoofdkantoor komt uit de koker van Studio O+A en IA Interior Architects. Met een budget van 250 miljoen dollar mocht het ook wel wat kosten en hebben de ontwerpers hun creativiteit flink laten gaan.

Hamburgerhoofdkwartier

Na 47 jaar in Oak Brook gevestigd te zijn besloot de fastfoodgigant dat het iets oostelijker gelegen Chicago de nieuwe standplaats moest worden. Het gebouw is ontworpen door Gensler en beslaat negen verdiepingen met een totaaloppervlak van 44.600 m2. Bij het ontwerp is rekening gehouden met de cultuur van vandaag die een bewuste en gezonde levensstijl nastreeft.

Werkverdeling

Studio O+A nam de lobby’s, zitruimtes, cafés en natuurlijke elementen voor zijn rekening. IA was verantwoordelijk voor de atriumtrappen, werkplekontwerpen en de testkeukens. Volgens een woordvoerder van McDonald’s zijn de twee bedrijven als ‘twee auteurs die de krachten bundelen’ er in geslaagd van ‘elke verdieping een hoofdstuk’ te maken.

Ruimtes

Bij binnenkomst van het gebouw zie je een receptie achter een aantal gebogen houten openingen; een verwijzing naar de beroemde gouden bogen van McDonald’s. Ook zijn er op bepaalde plekken planten in de wanden geïntegreerd.

McDonalds Headquarters Chicago 02 - Garrett Rowland-1300
Via een aparte ingang is de 'Hamburger University' bereikbaar (Foto: Garrett Rowland)

Hamburgeruniversiteit

Een andere ingang biedt toegang tot ‘Hamburger University’; een plek waar nieuwe rekruten kunnen leren over de geschiedenis van het 79-jaar oude merk. Door het hele gebouw zijn groots opgezette ruimtes, zoals een grote kantine met houten tribune-achtige zit-trap en grote glazen ramen.

McDonald’s meets Apple

Het hele gebouw ademt een moderne ontwerpvisie, die doet denken aan het werk van bedrijven als Apple op dit vlak. Vorig jaar opende McDonald’s al een nieuw iconisch restaurant in Chicago dat al vergeleken werd met de uitstraling van een Apple Store. Ook in Rotterdam opende de burgerboer in 2015 een publiekstrekker van twee verdiepingen met een gouden buitenkant, grote glazen wanden en een wenteltrap.

(Foto’s: Garrett Rowland)